Originalita?

14:11

Ve svém seznamu "co mají bloggerky společné" to zmínila Sab.
Potkávám se s tím každý den alespoň stokrát, v "blogovém kolektivu" je ale tento jev mnohem patrnější, hlavně proto, že je možné podle dat zveřejnění příspěvků vystopovat, kdo byl oním impulsem, kdo už se veze, a v podstatě i všechny ostatní konexe.
(ekonomická geografie to nazívá teorií inovace - jak se šíří inovace v prostředí - např. inovace "co je uvnitř tvé kabelky")

Každý z nás si přeje být originální. Chodíme po obchodech, hledáme to, co jsme ještě na nikom neviděly. Odmítáme se spokojit s oblečením z tržnice nebo streetovým mainstreamem z New Yorkru. Nepříklad já jsem schopná odejít z plesu, kde by měl někdo stejné šaty.
Snažíme se mít jiný účes, číst jiné knížky, dívat se na jiné filmy, pít jiné koktejly a poslouchat jinou hudbu. Hrabeme se v páchnoucích secondhandech, v honbě za úžasným kouskem. Občas je to těžké, občas je to křečovité, snažíme "revoltovat" za každou cenu, vyrábět svoje DYI blbinky, odsuzovat většinou uznávané filmy, styly oblékání. Originalita, originalita, skandujeme na každém rohu.

Ale odtud potud.

Skutečné originality se bojíme, jako čert kříže.

Skutečná originalita představuje samotu, originalita je vyhraněnost a tu můžou ostatní buď milovat, nebo nenávidět. A nenávist je to, co zaručeně nechceme.

A tak, v rámci originality, kopírujeme. Píšeme články v duchu uznaných trendů, oblékáme se tak, jako ostatní. Toužíme patřit v k nějaké skupině, toužíme být součástí onoho silného stáda, toužíme po jeho ochraně, čekáme na "drobky" od společné kořisti. Snažíme se myslet stejně, chovat se stejně, mít stejné problémy. Chlubíme se stejnými věcmi a pokud je, v rámci vytoužené skupiny, náš názor "originální", raději o něm pomlčíme¨, protože riziko vypuzení je příliš vysoké.

Jsme tedy nějakým způsobem schozofrenní, cukáme se mezi těmi dvěmi směry, tím více, čím jsme si nejistí sami sebou. Cílevědomost a zvídavost v nás bojuje s leností a strachem. Revolta s konvencemi a přizpůsobivostí.
(popravdě, čím jsme starší, tím méně řešíme tyhle otázky a místo měřítka "originalita" používáme meřítko "praktičnost")

Nikdo nechce být outsider...ale nikdo nechce být ani šedým průměrem.

A tak, odsuzujeme nudnost lookbooku a zároveň tam přispíváme, kritizujeme "pouliční šeď" ale stejně kriticky si ukazujeme na "pouliční papoušky", milujeme "originální návrháře", ale jenom ty, kteří jsou známí. Fotíme se v botech na podpatku a v úžasných outfitech ve kterých se bojíme vyjít ven z domu, a zároveň se stydíme mluvit o svyých teplácích a teniskách. Nosíme originální skinny a zbavujeme se neoriginálních "zvonáčů"...
Brojíme proti pokrytectví, aniž bychom cítili jeho váhu ve vlastním chování.

Jakkoli jsme každý originál, v důsledku jsme všichni stejní.

Všichni jsme jenom lidé.

(Aby to nebylo tak obecné a nudné, nakonec něco o mě. S mým ksichtem a chováním jsem se odjakživa pohybovala na samotném okraji skupin. Buď jsem byla moc divoká, nebo moc klidná, moc kteativní, nebo naopak usedlá. Jakýkoli pokus o revoltu se mi nedařil a i když jsem nechtěla a nechci, spoustu lidí provokuju už pouhou svou přítomností. Vůbec by mi nevadilo být šedým průměrem, ať už v běžném životě, nebo na blogu. Žel bohu, nedaří se mi. To s čím nesouhlasím nebudu chválit a jako perfekcionista se nerada pouštím do toho, co vím že nejsem schopna dokonale zvládnout. Pravděpodobně, pokud bych se přidala k mainstreamu, změnila se a začala vést blog jako jsou ostatní, měla bych více komentářů, obdivovatelů, mluvilo by se o mě, pravděpodobně jako o někom velmi originálním. Pokud bych proveda totéž, jen bez toho, že bych se změnila, bude mi 90% čtenářů spílat, že výbec nejsem originální a možná mě zasypávat nadávkama. Jsem pokrytec, ve fashion outfitu chodím jenom na nákupy.)

(Jestli jste se v tom náhodou našli, neurážejte se, je to jenom klasické zamyšlení, ostatně, chováme se tak všichni, stejné vzorce chování vykazují programátoři, čtenáři fantasy, metalisti, punkáči, diskáči, barbínky, maminky na mateřské, důchodci...jenom někteří více vsázejí na "stádovost")

You Might Also Like

25 komentářů

  1. "Don't foget you're unique.. just like everyone else"

    Já myslím, že je to jen otázka nějaké vnitřní rovnováhy..

    OdpovědětVymazat
  2. trosku mi prijde, ze si ve spouste vecech protirecis a moc nechapu, ze jeste porad nekoho bavi resit takove hlouposti.
    kdyz uz tedy chceme psat na urovni...nazYvat se pise s Y.

    OdpovědětVymazat
  3. Článek se mi moc líbil! Není to hloupost akorát doufám, že to za chvíli neuvidim všude:D Já nesnášim tu lavinu všech těch momentálně cool článků. Když je někdo skutečně originální a má nápady, je dneska o hubu si zakládat blog a prezentovat se tam. Je to jenom otázka času kdy to ostatní krůček po krůčku začnou kopírovat a okecávkama to uhrajou na své nápady:/ Osobně myslím, že je lepší být odvážná a svá. Větší část lidí si nejspíš asi ukáže prstem, ale je to takové síto na lidi, kde zůstanou ti jedinci kteří nejsou až tak stádovití (to neplatí jen o světě módy...). No bóže:D! nazÍvat...už se staly horší věci myslim;)

    OdpovědětVymazat
  4. Jéé, Teruno, co tě tak popudilo... Chyb je tam jak maku, tak jest, ale stane se...

    A pro Durduin: Fakt se to šíleně řeší... Jasan, že jsme stádo, že být opravdu mimo je těžký, vůbec mít nějakej nápad je přetěžký, ale co, tak to je... Plno lidí nemá cestu, kudy z tradičního myšlení vyjet a prošlapávat vlastní stezku odvahy.

    Už jsem to kamsi psala, ale ještě jednou tady: Mám za to, že pro začátek, než budeme všichni tak moooc originální, že se originálním staně kopírování, tak že pro ten začátek by stačilo neprezentovat se jako šmudly, co maj kůl mašli v tůze mastnejch vlasech. Nějak v té honbě za originálníma legínama zapomínáme na párající se šev. V pořádku? A víte vy co? Čím dál tím radši chodím na stránky Suzie... Působí nekomplikovaně, svěže, lehce, jako by tančila na vlnách kašmíru. Kombinuje, zkouší, pěkně to okomentuje, nic nehrotí, je zjevné, co dělá a proč.

    Tož tak.
    Summou: Durduin čtu ráda, někdy mě štve jakousi podbízivostí, hergot, holka, dovolávání se "silných es" bloggerek, proč to děláš...? Ale jinak se mi líbí, jak píše, a co a tak. A výše zmíněná Teruna mě taky oslovila, podobně jako Suzie budí dojem prima holky, prostě jakási přidaná osobní hodnota :).

    Jop, a Durduin... že má někdo milion komentů - njn. A co jako. :).

    Ahoj všem, Sylva.

    OdpovědětVymazat
  5. Teruno proč hned útočíš?

    fashin blogy ráda sleduju..jenže...co je u jedné je za chvilku i u druhé...jedna shání modrý lak a najednou se shání na všech blozích...tak kde teda je ta originalita? Jen jde o to si to přiznat..

    Radka

    OdpovědětVymazat
  6. :-D
    dík za opravy, můj dobrý čestin.
    To je tak, když člověk místo studia pravopisu čte pod lavicí knížky. A pravopis je opravdu to, co tady všechny šte. Ale občas nemám čas kontrolovat každou větu několikrát. Takže...moje vizitka je špatná ale nezblázním se z toho.

    jinak..díky všem za povzbuzení, slibuju, polepším se.

    (Tím, že se nepovažuju za fashion bloggera ale za jisté podivné individuum...si můžu psát o čem chci a jestli se někomu nelíbí že píšu o trapných a nudných tématek, ať to proboha nečte.)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to jsem asi vždy potkávala vyzáblé polky :D :)

    OdpovědětVymazat
  8. durduin a vsechny ostatni: ja se nesnazila o utok, ale spi o protiutok. docela je zjevna narazka na muj vcerejsi prispevek o filmu avatar a mem nazoru na nej(ze je to film pro ctenare fantasy-doslova). takze abych to uvedla na pravou miru, nechtela jsem byt timhle nazorem originalni, ani nejaka rebelka. tohle je ciste muj nazor. zpracovani filmu obdivuju, ale to je vse. film je jedna z mala veci, o kterou se opravdu zajimam, nejen takovy ten povrchni "zajem", takze myslim, ze mi to dava pravo porovnavat s jinyma a proste jen rikam, ze mne se nelibil, ze mam rada slozitejsi pribeh klidne na ukor zpracovani, a fantasy proste nectu, kdyby ano, mozna by mi byl film blizsi. zadna snaha o originalitu. jen muj nazor za kterym si stojim...takze netreba hledat v tom neco vic.)

    OdpovědětVymazat
  9. já ti nevim... ono jde taky o šířku pohledu - mezi lidma ze stejný skupiny se stejnejma zájmama je těžký být originální (jako teba skupina blogerek, že)... na druhou stranu třeba mezi svojí partičkou kamarádů (a to nejsou blogeři) jsem jediná kdo nosí různý náušnice/různý ponožky/barevný punčochy/rudý vlasy...takže mezi nima třeba sem originální...ale nevim... a myslim (nebo doufám) že žádná z blogerek neni součást toho velkýho šedýho stáda..jenom takovýho blogerskýho stádečka :D
    všechno už tady bylo a všechno se opakuje těžko se objeví něco novýho...

    OdpovědětVymazat
  10. Teruno! Nebuď tak vztahovačná. Myslim, že i kdyby si nepsala o Avataru, tak je tenhle článek docela na místě. Já ho brala tak nějak spíš obecně...

    OdpovědětVymazat
  11. tak treba s modrym lakem prisla uplne stoprocentne s.leopardova,ktera je podle me nejvic kopirovana
    ovsem durduin, nejsi schizofrenik? chvili tem holkam lezes do zadku, pak se je zas snazis stirat.

    OdpovědětVymazat
  12. souhlasím s tebou. já se na střední (teď končím vysokou, je mi 25) pohybovala úplně na okraji. od nějakých 10 let jsem si šila skoro všechno oblečení (včetně kalhot a triček) sama a většina třídy mi neustále říkala, že na gymplu nemám co dělat, ať se jdu předvádět na oděvku (směšný rádoby inťoušský urážení, doteď se tomu směju). nikdo neměl stejný oblečení jako já, stejnej účes (stříhala jsem se sama) a skoro nikdo se se mnou nebavil. působim prý naprosto nepřístupně, drze, namyšleně, sebevědomě. daň, kterou platím za to, že nejdu ve stádu, ale dělám to, co jsem vždycky chtěla. oblečení, muziku, psaní, normální práci i školu. a vůbec toho nelituju. (promiň za tuhle dlouhou myšlenku, ale článkem jsi mi to připomněla)

    OdpovědětVymazat
  13. podla mna.kazdy moze byt svojim sposobom (ne)originalny.A k tomu skupinkovaniu-mas pravdu-nie vo vsetkom,ale v nieco urcite.
    Ja momentalne prezivam obdobie,kedy presne neviem kam patrim..no,ale to je zase ina tema..

    OdpovědětVymazat
  14. to Teruna: avatar jsem neviděla a nemám potřebu vidět..a reakce to opravdu nebyla :-)
    Fakt ne.

    OdpovědětVymazat
  15. V postatě se mi líbí styl, jakým píšeš, ale příjde mi, že se tím akorát přidáváš ke všem těm rádoby zasvěceným rozborům, které se poslední dobou vyrojily snad na každém českém fashion blogu. Takže můj názor je podobnej jako ten Teruny: přestaňte to všichni tak řešit, vždyť je to jenom móda, žádná operace srdce, tak si to užívejte a nedělejte z toho takový drama

    OdpovědětVymazat
  16. jo a ještě pro anonyma: lak na nehty v dnešní podobě vymysleli na začátku 20. století...myslím, že Sandra u toho tehdy nebyla:-)

    OdpovědětVymazat
  17. ano, originalita znamena samotu, souhlasim velmi velmi velmi :-) je treba se naucit s tim zit :-) bud se rozhodnes odoriginalnit a pridat se k nejake skupine lidi coz jsem zkusila na par emsicu a unavilo me to zase k..samote :) pekny clanek

    OdpovědětVymazat
  18. A mě ty tvé články baví. Je mi uplně jedno, jestli jsi schizofrenní, jestli někomu lezeš do zadku, cokoliv (osobně....dle toho, co píšeš, usuzuji, že ty jsi ta osoba, která nikomu nikdy podlézat nemusela, nepodlézá a podlézat nebude:)...

    Píšeš, co chceš, neřídíš se "masou", a právě to se mi líbí. A tvé rezavé vlasy a obličej jsou....aaaach...(hele, nelezu ti do zadku, po "rudých" vlasech toužím už asi 2 roky...:D)

    OdpovědětVymazat
  19. Oli, super. Mně se to líbí, jak jsi to napsala. A obzvlášt mám radost, že nejsem sama takovej magor, který by odešel z plesu, kdyby tam měl někdo stejný model :)
    Ty origoš jsi, ať si říká kdo chce co chce. Už jen tím, že jsi o tom napsala.
    Kája

    OdpovědětVymazat
  20. pises hezky, ale myslim, ze je to tak osemetne tema..kdybychom meli jit do sameho nitra tohoto problemu, tak zjistime, ze vlastne originalita neexistuje. Nadia napsala, ze originalita znamena samotu...Nadi, nikdy nebudes mimo zadnou spolecenskou skupinu, nikdy..to je proste nemozne...takze vlastne dochazime k zaveru, ze to co se snazila autorka clanku rici vlastne neni mozne a to i v pripade Sab...i ten originalni clovek (ktery ma byt o samote) bude vzdy patrit do nektere z mnoha spolecenskych skupin (a to k tem originalnim)..a co to vlastne originalita je? Posune Vas na okraj spolecnosti...Myslim, ze aplikovat tyto terminy na takovou oblast jako je moda je zcela nemozne...A jsem opet u toho, co jsem napsala i u Sab, kazdy je individualni, protoze se ve vsem odrazi nase nitro, ale zaroven vzdy budete patrit do nejake skupiny...ach a na tohle jsem studovala sociologii pet let:)))))

    OdpovědětVymazat
  21. bláblá na co si tady hrajete děcka? Tady je to stejně jen malej českej rybníček, to co vy tady považujete za trendy, cool, hapy, free, vySTYLovaný, tak to je na západě už za zenitem, tak se proberte, nikdy se nebudete odlišovat pokud budete kupovat všichni to co je zrovna TRENDY, chápete? LADY GAGA JE ORIGINÁLNÍ

    OdpovědětVymazat
  22. To anonymní: Jediná na planetě, jinak nikdo. Proto taky s nikým nechodí :-P

    OdpovědětVymazat
  23. VŠAK JO, JE TO INDIVIDUALISTKA A JÁ JI FANDÍM:O))))

    OdpovědětVymazat
  24. TVOŘÍM ,,ORIGINÁLNÍ ŠPERKY", ZKUŠENOST JE TA, ŽE KDYŽ VYROBÍM NĚCO NA HRANICI NĚČEHO CO JE LIDEM BLÍZKÉ NEBO TO NOSÍ HANČA OD VEDLE, TAK SI TO ZÁKAZNICE KOUPÍ, KDYŽ VYROBÍM NĚCO, CO JE ÚPLNĚ MIMO REALITU, TAK SI TO NEKOUPÍ NIKDO, PROTOŽE TO NEMÁ PROFLÁKLOU ZNAČKU, JE TO NOVÉ, NEOTŘELÉ A NIKDO TO NEZNÁ, TUDÍŽ DO TOHO NIKDO NEJDE, PROTOŽE SI NEVĚŘÍ, TAK KDE JSOU POTOM TY ORIGINÁLNÍ JEDINCI, KTEŘÍ CHTĚJÍ ZA KAŽDOU CENU VYBOČOVAT?????

    OdpovědětVymazat